mandag den 28. februar 2011

Sydøen fortsat

Fra Fox Glacier satte vi kursen mod den gamle guldgraverby Arrowtown hvor der sidst i 1800 tallet var Kinesiske guldgravere der ikke blev behandlet så pænt. Vi kome forbi dette flotte vandfald ved floden Haast River:

Lidt efter kørte vi over det højeste pas i New Zealand med en "High Way", Gates of Haast. Lidt længere fremme gik vi en tur ind i gennem skoven og kom over nogle "seje" hængebroer for at komme ud til "Blue Pools" som var en flod med en usædvanelig flot klar blå farve. Jørgen skulle en tur ud og soppe i den:
 Efter Wanaka kørte vi op gennem en fantastisk flot dal, der langsomt kravlede op ad, og her mødte vi det gamle Cardrona Hotel hvor vi skulle ind og have en kop te og en fantastisk Muffins. På hotellet mødte vi også for 4 gang en rejsende på motorcykel, hans kamera mand og hans lydmand der var ved at dokumentere en rejse fra øst til vest og tilbage til øst på sydøen:
 Vel ankommet til Arrowtown's campsite cyklede vi en tur ned til mindeparken for de Kinesiske guldmine arbejdere, hvor vi fik dette billede af et lagerrum og et beboelseshus bygget ind i klippen:
 Den følgende morgen skulle vi en tur igennem handelsgaden i Arrowtown som var meget hyggelig for at se om der var noget der sagde "Køb mig":
 Vi kørte derefter til Omaru på østkysten for at se efter nogle pingviner. Der skulle nemlig både være Blå pingviner og Gul øjede pingviner i den by. De blå pingviner var en "aftensforestilling" kl. 20.30 - kl. 22.00 som vi købte billet til. Vi kunne så se at havnebroen umiddelbart før pingvinkolonien var "optaget" af en skarv lignende fugl:
Vi kørte ud til de Gul øjede ved syv tiden (sammen med rigtig mange andre) og spejdede ned mod vandet for at se pingvinerne komme i land. De havde ikke lige tænkt sig at komme i land før vi skulle videre til den betalte "forestilling", men vi opdagede at der på skrænten var 2 reder med 1 og 2 pingvinunger i. De var omkring 50 cm høje og vejede omkring 3 -4 kg.

Aften forestillingen blev en stor oplevelse, ved 21 tiden begyndte de små blå pingviner at komme i land i grupper af 10 - 20 pingviner. Det har vi ingen billeder af for fotografering var bandlyst. De blå pingviner var omkring 35 cm høje og vejede omkring 1 kg.

Den følgende dag gik vi på "køb mig" tur i Omaru, det var en lidt kedelig oplevelse oven på Arrowtown, men vi fandt nogle rigtig hyggelige kunst steder i nogle gamle pakhuse ved havnen, ligesom de også solgte noget lokalt fremstillet Whisky (og han vidste at der bliver fremstillet Whisky 3 steder i danmark):

Derefter satte vi kursen mod Peel Forrest som var rigtig langt ude på landet, og der skulle være nogle dejlige vandreture der. Da vi havde parkeret camperen gik vi en lille times tur som de kaldte de store træers tur, og som de skrev ved det første store: Big, og det næste store: Biggere, for ved det her at skrive Biggest:
 Næste dag var det en flot vejr med solskin, men ikke brændende sol da der var lidt skyer. Vi besluttede os for at gå en tur op mod Little Mt. Peel i 1311 meters højde, og da vi ikke var så frygteligt højt over havoverfladen var der ikke mindre end 1000 meters højdeforskel. Da der ikke var noget kortmateriale tog vi et billede af det kort der stod ved P-pladsen:
Vi startede op gennem skoven på fedtede stier og skoven der sluttede godt sammen om stien. Der var også nogle kraftige stigninger ind i mellem:

Efter 1 1/2 times vandring kom vi til en skillevej hvor vi kunne beslutte om vi ville gå videre mod toppen, eller om vi ville gå tilbage af en "lavtliggende" vandrerute. Vi fortsatte mod toppen. Jo længere vi kom op jo lavere blev "skoven", og til sidst kunne vi se hen over den. På et tidspunkt kunne vi se vores bil holde nede på parkeringspladsen og ja den er svær at få øje på:
 Efter 4 timers vandring opad nåede vi så toppen, hvor vi det sidste stykke var gået gennem skyerne:

Her kan i se det sidste stykke op til toppen, og det vil så være det første stykke ned gennem skyen til bilen:
Efter 2 1/2 times "nedtur" var vi nede ved bilen igen - Vi var trætte men havde haft en fantastisk tur på den lille bakke. Efter at have skiftet det mudrede tøj ud satte vi kursen mod nord da vi havde besluttet at køre en times tid mod Kaikoura som vi ville nå til næste dag. Tæt ved byen Mount Hutt (3 huse) fandt vi en lille billig campingplads med den allerbedste udsigt til Rakaia River:

Dagen efter fortsatte vi til Kaikoura hvor vi ville forsøge at komme ud med en båd for at se på hvaler. Der var ikke flere pladser på den sene tur kl. 15.30 men vi blev skrevet på venteliste og troppede op kl. 15.30 - Kl. 15.45 kunne de konstatere at der var 4 ledige pladser, men beklagelig var vi 4 par der stod på ventelisten. Vores tur bliver så først i morgen tirsdag den 1. marts kl. 07.45 - ØV - men vi glæder os.